Кожна організація прагне взяти на роботу спеціаліста, який не тільки гарно володіє навичками програмування, але й буде мати бажання розвивати компанію та примножувати її статки. Тому HR-менеджери дуже вибагливо ставляться до кандидатів на посаду.
Використовуються спеціальні психологічні тести-питання та інші методики перевірки. Ми підготували докладну інструкцію, яка допоможе з першого разу пройти співбесіду та влаштуватися на роботу без проблем.
Якщо ви давно чи взагалі ніколи не бували на співбесідах, спочатку відправте резюме до компаній, що не дуже вас цікавлять. Насправді, тут немає нічого дивного. Таким чином ви зможете пройти декілька інтерв'ю та на власні очі побачити, як проходить процес спілкування з HR-менеджером.
Як наслідок, ви краще зрозумієте, які питання ставлять вас у незручне становище та зможете їх відпрацювати. Крім того, чим більше співбесід ви відвідаєте, тим швидше отримаєте необхідний досвід та впевненість. Останній пункт є дуже важливим, оскільки HR-менеджери оцінюють не лише ваші відповіді, а ще й поведінку. Якщо людина нервує, напевно, вона щось приховує.
Також слід зазначити, що чим більша компанія, тим складніше пройти співбесіду. Тому починати виробляти навички краще з невеликих фірм.
Вчені виявили, що перше враження про людину складається приблизно за 30 секунд. Найбільший вплив мають зовнішній вигляд та охайність. Надалі, щоб виправити думку людини про вас, можуть знадобитися декілька місяців чи навіть років. Проходячи інтерв'ю, у вас не буде стільки часу.
Тому відразу подбайте про те, що вдягнете. Незайвим буде піти до перукарні. Якщо ви сподобаєтесь HR-менеджеру, він буде ставитися до вас лояльно. Цей трюк майже нічого вам не коштуватиме, але на 25-30% збільшить шанс отримати роботу.
Одне з перших питань звучить так: «розкажіть про себе». Дуже часто кандидати на посаду на цьому етапі провалюють співбесіду, бо починають переказувати резюме. В більшості випадків кадровик вже ознайомився з його змістом та хоче почути, що ви за людина.
Треба розповісти про те, як ви живете, чи є у вас хобі, як любите проводити час. Можливо, ви купили машину або переїхали з іншого міста. Усі ці речі здаються неважливими, але саме вони дають змогу зрозуміти, що ви за людина.
Якщо ви тільки закінчили інститут та вам немає що розповісти про себе, окрім навчання, це не проблема. Опишіть задачі, над якими працювали, реалізовані проєкти. А також про умови та час, який знадобився для отримання результату.
Але тут головне не перебільшувати. Якщо бачите, що співрозмовник не ставить запитань та йому не дуже цікаво, закінчуйте свою історію та переходьте до нового питання.
Ще одна порада — не слід казати, що усю роботу над проектом ви можете виконати за декілька годин до дедлайну. Навіть якщо це так, роботодавці не дуже приязно ставляться до таких працівників.
Один з фундаментальних філософських концептів базується на тому, що знати все — неможливо. Навіть якщо ви дуже гарний спеціаліст і майстерно володієте десятком мов програмування, все одно може бути щось, що виявиться новим та незнайомим.
У великих компаніях дуже часто ставлять такі питання за фахом, на які не існує правильної відповіді. Мета — перевірити, як кандидат буде поводитися у стресових обставинах. Якщо розгубиться і почне щось вигадувати, то такому спеціалісту не можна довіряти роботу над серйозним проєктом.
Тому слід заспокоїтися і раціонально підійти до вирішення поставленої задачі. Для цього можна і навіть треба ставити HR-менеджеру допоміжні питання, та, аналізуючи їх, запропонувати рішення. Навіть якщо воно буде невірним, це продемонструє, що ви у будь-якій ситуації шукатимете вихід.
Буває і таке, що питання стосується сфери, в якій ви нічого не тямите. У цьому разі не слід щось вигадувати. Скажіть чесно, що це не ваша парафія, але якщо такі навички треба опанувати для роботи, ви готові у найкоротший термін це зробити.
Англійська вважається міжнародною мовою. Більшість IT-компаній хоче, аби кандидат на посаду володів англійською хоча б на рівні Pre-Intermediate. Але якщо робота вам потрібна вже зараз, а мови ви не знаєте, спробуйте пошукати компанії без такої вимоги.
Насправді, багато іноземних проєктів працюють з українцями, які не говорять англійською. Але не слід відкладати вивчення мови. Як показали статистичні дослідження, найбільш популярними спеціалістами є фахівці зі знанням німецької, китайської, корейської, іспанської мов.
Зважайте на те, що у вашого співрозмовника може бути поганий день, або він захворів та не дуже хоче з вами спілкуватися. Тому не сприймайте будь-який негатив. Будьте доброзичливим та спокійним.
Навіть якщо цього разу вам не пощастило, в іншій компанії все може скластися інакше. Не слід дратуватися та псувати собі нерви. Подумайте про те, що відмова може бути й на краще. Не виключено, що співрозмовник став таким дратівливим через те, що йому затримують зарплату.
У великих компаніях HR-менеджери часто використовують психологічний пресинг, аби перевірити рівень вашої дратівливості. Звісно, якщо бесіда переходить межі, слід себе захищати у першу чергу як людину і фахівця. Але робити це потрібно із відчуттям власної гідності.
Використовуйте ці прості поради й ви з легкістю пройдете співбесіду у будь-якій компанії. Пам'ятайте: якщо вам відмовили, життя на цьому не закінчується. Обов'язково спробуйте ще раз і все вийде.
Герасимик Іван, кафедра АПЕПС, ТЕФ